Fluoxetin vikt


Fluoxetin kan göra dig tjock

Upplever du att du har gått upp i vikt efter att du har börjat ta fluoxetin så kan det i vissa fall bero på ditt läkemedel.

När du tar ett anti-depp läkemedel som fluoxetin så påverkas din kropp på många olika sätt. Läser du på om biverkningar som fluoxetin kan ge så kommer du att upptäcka att de olika tillverkarna egentligen bara listar en viktrelaterad biverkning. Nämligen viktnedgång.

Det är inte helt ovanligt att du kan uppleva att du går upp i vikt i alla fall, oftast kanske bara lite, men det finns också personer som har upplevt att de har ökat mycket kraftigt i vikt.

Beroende på vilken vikt du har när du börjar medicineras med fluoxetin så kan du påverkas olika. Har du övervikt så kommer du antagligen gå ner i vikt. Har du en normalvikt så kommer du antagligen att lägga på dig ett par extra kilo. Har du en undervikt så kommer du antagligen inte att märka någon skillnad på din vikt över huvudtaget.

Fluoxetin vikt – två saker som kan hända dig

De flesta som tar fluoxetin och upplever viktrelaterade problem kan delas in i följande två grupper:

  1. Efter att ha förlorad vikt under din depression innan medicinering ökar du igen i vikt till din normala vikt. Detta tyder ofta på att din behandling fungerar bra.
  2. Du lägger på dig många extra kilon och blir onormalt tjock. Din nya vikt kan inte förklaras med vad du vägde innan du drabbades av din depression.  Detta tyder ofta på att du har drabbats av en negativ bieffekt av din medicinering.

Här läser du mer om biverkningar av fluoxetin som kan drabba dig.


Comments are closed.